Despre ERP (I)

ERP (Enterprise Resource Planning) este un sistem informaţional integrat destinat ansamblului de funcţii clasice ale unei întreprinderi: contabilitate, comercial, producţie, achiziţii. Diferitele module şi funcţii sunt integrate într-un referenţial unic de proces.

Organizarea prelucrării informaţiilor unui astfel de sistem se face prin:

  • descompunerea analitică a informaţiilor pe funcţii;
  • urmărirea performanţelor financiare;
  • execuţia şi urmărirea informaţiilor principale.

ERP este de fapt o generalizare a MRP II (Manufacturing Resource Planning). ERP acţionează în integralitatea întreprinderii ca un instrument de asigurare a optimizării productivităţii şi de reducere la maxim a ciclurilor de realizare a produselor şi serviciilor. Managementul în mod ERP vizează gestiunea şi planificarea ansamblului de fluxuri şi funcţii ale unei întreprinderi, inclusiv a celor logistice. Domeniul de aplicare se întinde de la lanţul de furnizori şi până la clienţii finali.

Pornind de la premisa fundamentală că întregul este mai mult decât suma părţilor, ERP realizează integrarea şi sincronizarea funcţiunilor întreprinderii unind toate practicile economice într-o singură familie de module software. Utilizatorul beneficiază de aceeaşi interfaţă grafică, toate componentele folosind acelaşi standard referitor la ferestre, moduri de lucru, obiecte informatice.

De asemenea, securizarea datelor este tratată în mod uniform, drepturile de acces ale utilizatorului putând fi stabilite până la cel mai detaliat nivel posibil: operaţiile (vizualizare, adăugare, modificare, ştergere) existente în cadrul fiecărui modul al componentelor şi chiar datele din baza de date.

Sistemul ERP se implementează pe o arhitectură de tip client/server, care creează premisele unui mediu de prelucrare descentralizat. Practica a impus modelul cu trei straturi, a căror funcţii sunt:

  1. Nivelul prezentare, care constă din interfaţa grafică utilizator sau programul de navigare (browser) pentru accesarea funcţiilor sistemului;
  2. Nivelul aplicaţie, care cuprinde regulile afacerii, logica şi funcţiunile sistemului, programele care asigură transferul datelor către serverele de baze de date;
  3. Nivelul bazei de date, ce asigură gestiunea datelor organizaţiei, inclusiv a metadatelor; cel mai adesea se regăseşte aici un SGBD relaţional dintre cele standardizate industrial, care include şi un modul SQL.
Postat în Contabilitate